آیا شبکه خبر ۲ صدا و سیما هک شد؟ + فیلم «عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع)
سرخط خبرها

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور: کتابخانه عمومی می­تواند حیات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مردم را دگرگون سازد

  • کد خبر: ۱۸۹۳۰۴
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور: کتابخانه عمومی می­تواند حیات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مردم را دگرگون سازد
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: کتابخانه عمومی، به‌ عنوان دانشگاه مردم می­تواند به شیوه‌ای روشنگرانه، حیات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مردم را دگرگون سازد.

به گزارش شهرآرانیوز، امروز، ۲۵ مهرماه، مهدی رمضانی در دومین همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی با عنوان کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکار‌های کوچک که در مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت برگزار شد، با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی و حمایت‌های دنیای اسلام از حماسه مردم فلسطین، اظهار کرد: کشور فلسطین، گسترده‌ترین نقطه جهان از نظر تنوع افراد و ادیان بوده که متاسفانه اتفاق‌های دلخراشی و وحشیان‌های در آن روی داده است.

وی افزود: در این چند روز اخیر شاهد بودیم که مفاهیم انسانی درباره مردم فلسطین ذبح می‌شود و کسانی که مدعی این مفاهیم هستند و خود را سردمدار و پیشرو در این امور می‌دانند، توجهی نمی‌کنند. این کم‌لطفی به حوزه انسانیت، اخلاق، کتاب و کتابدار کتابخانه عمومی است که دور هم جمع شویم و درباره مفاهیم ارزشمند صحبت کنیم، اما به مسائل غزه و حوادث انسانی که در آنجا اتفاق می‌افتد، توجه نکنیم.

رمضانی ادامه داد: من از فرصت استفاده می‌کنم و توجه همه انسان‌هایی که به انسانیت و مفاهیم ارزشی باور دارند را به این موضوع جلب می‌کنم. امیدوارم حضور ما، حضور و حمایت فعالی باشد، بتوانیم اثرگذار باشیم و این مسئله انسانی و اسلامی را هرچه سریع‌تر به سرانجامی که به نفع مردم فلسطین است و راه حل اصلی توسط رهبر انقلاب ارائه شده، برسانیم و آن روز، دیر نیست.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به خدمات کتابخانه‌ها عمومی عنوان کرد: در حال حاضر ۶۰۰۰ کتابدار ایرانی در ۳۷۰۰ کتابخانه عمومی، صد‌ها هزار ساعت برنامه آموزشی و فرهنگی اجرا می­کنند. این اعداد تنها بخشی از شواهد فرصت و ظرفیت بی­نظیر کتابخانه‌های عمومی جمهوری اسلامی ایران برای رشد و توسعه پایدار است.

وی در خصوص رویکرد‌های نوین رسالت کتابخانه‌های عمومی گفت: کتابخانه‌های عمومی با این ظرفیت غنی می‌کوشد، علاوه بر ارائه خدمات مرسوم کتابخانه‌ای، نقش خود را به‌عنوان پایگاه اجتماعی و مرکز آموزش غیررسمی در اقتصاد ایران با معرفی ­کسب‌وکار‌های کوچک و حمایت از رونق و توسعه آن‌ها ایفا کند. کسب‌وکار‌ها چه در ابتدای راه باشند چه در میانه، از زمان ایده‌پردازی تا راه‌اندازی، به حمایت‌هایی از جنس فضای فیزیکی، سرمایه مالی، آموزش و شبکه‌های ارتباطی نیاز دارند و این­ موارد همان نقاطی است که کتابخانه‌های عمومی می­توانند در آن‌ها نقش‌آفرینی کنند.

رمضانی با تاکید بر نقش کتابخانه‌های به عنوان دانشگاه مردم تصریح کرد: مباحث کارآفرینی و کسب‌وکار‌ها معمولا در دانشگاه‌ها تدریس می­شوند و فقط افراد تحصیل‌کرده می­توانند از آن بهره­مند شوند. این در حالی است که این مباحث منحصر به گروه خاصی نیست و همه افراد، با هر سن، دانش و بینشی می­توانند با آن آشنا شده و در توسعه فردی و شغلی خود آن را به کار گیرند. اینجاست که کتابخانه عمومی، به عنوان دانشگاه مردم می­تواند به شیوه‌ای روشنگرانه، حیات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مردم را دگرگون سازد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: خدمات کتابخانه‌های عمومی باید نیازمحور باشد و به زندگی مردم بیندیشد، به همین دلیل، نقش آن در ترویج و توسعه فرهنگ کارآفرینی و کسب‌وکار، به عنوان یکی از واقعی‌ترین جلوه‌های زیست عمومی، انکارنشدنی است. برای برقراری پیوند میان جامعه با فرهنگ کارآفرینی باید همه بخش‌های حوزه عمومی در تعامل با یکدیگر باشند و نمی‌توان تنها با الزامات قانونی آن را اجرا کرد. کارآفرینی باید در حوزه عمومی نفوذ کند که لازمه آن فعالیت سازمان‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی مانند کتابخانه عمومی است.

وی اضافه کرد: فرهنگ کارآفرینی، مطابق دیدگاه دینی و اخلاقی ما، گستره‌ای است شامل ارزشمندی زندگی، عزت‌مندی، درک تغییر و کشف فرصت، مشارکت، استقلال‌طلبی، مسئولیت‌پذیری، نوآوری و مخاطره‌پذیری. کتابخانه‌های عمومی از طریق فعالیت مشترک با سازمان‌های محلی و منطقه­ای می‌توانند زمینه‌ساز تحقق این ارزش‌های والا باشند.

رمضانی در خصوص این همایش خاطرنشان کرد: دومین همایش بین‌المللی کتابخانه­های عمومی با عنوان کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکار‌های کوچک به دنبال همراه‌کردن همه ذی‌نفعان با جریان خدمات برای کسب‌وکار بود و مخاطبان آن، گروه‌های وسیعی از کتابداران، پژوهشگران، صاحبان کسب‌وکار، مدیران محلی و سیاست‌گذاران ملی هستند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: نهاد با برگزاری این همایش تلاش کرده به سمت ایجاد اجماعی علمی مبتنی بر تجارب بین‌المللی و اقتضائات بومی حرکت کند.

امیدواریم این اقدام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بتواند بر تصمیم‌گیری‌های عمومی مربوط به کیفیت کلی زندگی در جامعه تأثیر بگذارد و اتفاقی فرهنگی را در حوزه عمومی باعث شود.

وی با بیان اینکه ترویج گفتمان کسب‌وکار و کارآفرینی از ماموریت‌های نهاد است، عنوان کرد: کتابداران کتابخانه‌های عمومی، محور اصلی تعامل با مردم و نخستین لایه مواجهه با کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکار‌هایی هستند که برای رفع نیاز‌های اطلاعاتی خود یا حتی استفاده از امکانات فیزیکی به سراغ کتابخانه­های عمومی می­آیند، بنابراین یکی از مأموریت‌ها و وظایف کتابخانه عمومی این بوده و هست که با ترویج گفتمان کسب‌وکار و کارآفرینی مردم را علاقه‌مند کرده و آگاهی‌های لازم را در اختیارشان قرار دهد.

رمضانی ادامه داد: مدت حضور و تجربه شغلی هر کتابدار در کتابخانه، از  نظرآشنایی او با ظرفیت‌های بومی، چه از نظر نیروی انسانی و چه از نظر منابع تولیدی، یک امتیاز محسوب می‌شود. کتابدار دغدغه‌مند، به عنوان مشاور امین اعضا، می­تواند ایده‌های خوب و کارسازی را به مراجعان پیشنهاد دهد و کمک‌های داوطلبانه برای مربیگری و سرمایه‌گذاری را جذب کند و متقابلا کاربران مستعد را به صاحبان کسب‌وکار معرفی نماید. قطعا کتابداران قدیمی در کتابخانه‌های محلی در این زمینه از انگیزه و نفوذ بالاتری برخوردار هستند، اما همان‌قدر که تعامل ایشان با مردم قوی‌تر است، آگاهی آنان از حوزه‌های متنوع کسب‌وکار و علم و فناوری را نیز باید غنی‌تر کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه مدیران محلی نقش خود در توسعه فرهنگ کسب‌وکار را به طور کامل ایفا کنند، تصریح کرد: فرهنگ کسب‌وکار مقدم بر ایجاد زیرساخت‌های سخت‌افزاری کسب‌وکار و ارائه خدمات حمایتی و تسهیلاتی است. دو عامل بسیار مهم آموزش و شبکه­سازی را نیز نباید فراموش کرد.

وی خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های عمومی می‌توانند برنامه‌ها و طرح‌های آموزشی را برای توسعه فرهنگ کسب‌وکار در منطقه خود اجرا کنند. این آموزش‌ها، به‌ویژه در مناطقی که کتابخانه عمومی تنها مرکز فرهنگی موجود در آن منطقه است، به ارتقای مهارت‌های کسب‌وکاری، مدیریتی و فنی یاری خواهد رساند. کتابخانه‎های عمومی همچنین می‌توانند فرصت‌ها و فضا‌هایی را برای شبکه‌سازی و همکاری بین صاحبان کسب‌وکار‌های محلی فراهم کنند.

رمضانی اضافه کرد: مجموعه این برنامه‌ها و اقدامات، تقویت جامعه کسب‌وکار محلی، ایجاد فرصت‌های همکاری و اشتغال محلی و ارتقای سطح رقابتی کسب‌وکار‌ها را موجب خواهد شد. امیدوارم دانش و تجربیاتی که در این همایش به اشتراک گذاشته می‌شود، الهام‌بخش ایده‌ها و نوآوری‌های جدیدی در ایران و تمامی کشور‌های حاضر در همایش شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->